Název: Name: | Curtiss P-40D Warhawk | Curtiss P-40D Warhawk |
Originální název: Original Name: | Curtiss P-40D Warhawk | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.194R Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.194R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 22 P-40D a 20 Kittahawk Mk.I | |
První vzlet: Maiden Flight: | 22.05.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2816 kg | 6208 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3511 kg | 7740 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3996 kg | 8809 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11.380 m | 37ft 4in |
Délka: Length: | 9,490 m | 31ft 1,5in |
Výška: Height: | 3,760 m | 12ft 4in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,95 m2 | 236.27 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 159,91 kg/m2 | 32.75 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Allison V-1710-39 (F3R) kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec s reduktorem o vzletovém výkonu 857,5 kW při 3 000 ot/min, nominální výkon 857,5 kW v h= 3 566 m a maximální výkon 1111,1 kW v h= 1 311 m. Vrtule trojlistá Curtiss Electric s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 360 mm. | Allison V-1710-39 (F3R) twelvee-cylinder supercharged liquid-cooled 60° "Vee" engine, rated at 1,150 hp for take-off, a nominal power 1,150 hp at 11,700 ft and combat power 1,490 hp at 4,300 ft, driving a three-blade constant-speed Curtiss Electric propeller of diameter 11ft. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 427,3 l v trupové nádrži a v nádrži v centroplánu, 132,75 l v rezevní nádrži v centroplánu a 196 l nebo 289,6 l v přídavné nádrži. | 94 UK gallons and 29.2 UK gallons in reserve tank and 43.1 or 63.7 UK gallons in drop tank. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 563 km/h v 4572 m | 349.8 mph in 15000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 480 km/h v 3566 m | 298.3 mph in 11699 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13.1 m/s | 2580.4 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,42 min do 4572 m | 6,42 min to 15000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9327 m | 30600 ft |
Dolet: Range: | 1287 km | 800 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1852 km | 1150.8 mi |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm se zásobou 312/291 náboj. Pumový náklad: 1x 227 kg (nebo pod křídlo 6x 10 kg pro USAAF) | Four fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 machine-guns in wing mounted, 312/291 rpg. Bomb load: one 500 lb bomb or six 22 lb bombs under wings. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Tato verze Warhawku dostala vedle silnějšího motoru také mohutnější výzbroj, pasivní ochranu a navíc byl zdokonalen po aerodynamické stránce. | The Kittyhawk have two major changes from the earlier Tomahawk. It used the Allison V-1710-39 engine, which gave better performance at altitude than the earlier engines and the two 0.50 calibre machine guns from the nose were moved to the wings. The RAF received 20 Kittyhawk Is, before requesting an increase in firepower, which resulted in the Mk IA. |
Zdroje: Sources: | Peter M. Bowers, Curtiss Aircraft, 1907-1947, London, Putnam & Company Ltd., 1979. ISBN 0-370-10029-8 Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0 Lou Drendel, Walk Around No.8, P-40 Warhawk, Squadron/signal publications, ISBN 0-89747-361-2 Ray Wagner, The Curtiss P-40 Tomahawk, No. 35, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England, No ISBN Ray Wagner, Profile 136, The Curtiss P-40 Kyttyhawk I-IV, Profile Publications Ltd., Windsor, England, No ISBN www.nationalmuseum.af.mil http://www.airwar.ru/enc/fww2/p40d.html archiv autora |